Wednesday, December 26, 2018

مازاد تحصیل کرده‌ (Iran)

بررسی بحران بیکاری جوانان تحصیل‌کرده‌ در ایران


 

 

 

 

 

 

بيكارى در كدام رشته هاى تحصيلى بيشتر است؟

۲۲, شهریور ۱۳۹۷,
بیشترین نرخ بیکاری به رشته های تحصیلی حفاظت محیط زیست، علوم حیاتی،معماری و ساختمانی،علوم فیزیکی اختصاص  دارد و همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه بهداشت است.
بیشترین نرخ بیکاری به رشته های تحصیلی حفاظت محیط زیست، علوم حیاتی،معماری و ساختمانی،علوم فیزیکی اختصاص دارد و همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه بهداشت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از تسنیم، بررسی وضع فعالیت جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های عالی در سال  ۹۶ از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بیانگر این است که  نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های عالی در سال ۹۶، برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۱۹.۴ درصد، برای گروه مردان۱۳.۵ و برای گروه زنان ۳۰.۴ درصد بوده است.
*** ***

 

ظرفیت پذیرش دکتری کاهش می یابد1396/09/11

ه گزارش پایگاه خبری phdphd،رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان تجدید نظر در ظرفیت و پذیرش دانشگاه‌ها هستند.
نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری با مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دیدار کردند در این جلسه مباحث مطرح شده در جلسه مهرماه پیگیری شد. (برای اطلاع از کاهش ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید)
یکی از نمایندگان دانشجویان دکتری در این جلسه به آمار بالای ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها اشاره کرد و خواستار کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو شد.

دلایل این مهم

درواقع تعداد کثیری از دانشجویان دکتری به دلیل ترس از جریمه انصراف در حال ادامه این مقطع هستند در حالیکه پس از ورود به این مقطع با مشکلات عظیم این دوره و مصائب بعد از آن آشنا شدند.
صدیقی دراین باره توضیح داد: این مباحث را در جلسات آموزشی مطرح می کنیم، چون ظرفیت ها ابتدا در شورای گسترش مطرح شده و پس از تایید دانشگاه به سازمان سنجش فرستاده می شود. بنابراین پیشنهاد من کاهش ظرفیت پذیرش با شیب ملایم است بدون اینکه مشکلات اجتماعی ایجاد کند .
رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در جلسه ای که هفته گذشته در وزارتخانه برگزار شد، بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان تجدید نظر در ظرفیت و پذیرش دانشگاه‌ها شدند. (جهت اطلاع از کاهش ظرفیت روزانه دانشگاه های دولتی در مقطع دکتری کلیک کنید)
وی ادامه داد : با سیاست کلی موافق هستیم اما اینکه این کاهش ظرفیت به عنوان مثال ۲۰ درصدی تا چه حد به طور کمی قابل اجرا باشد باید در جلسات آموزشی تعیین ظرفیت ها در دفترچه انتخاب رشته مورد بررسی قرار بگیرد .

 

دکتر شوید تا بیکار بمانید!

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۳ قفله شده و نبود شغل حتی به مقطع دکترا هم رسیده تا جایی که برخی برای نجات خود از بیکاری مجبور شده‌اند به مشاغلی رو بیاورند که هیچ نسبتی با تحصیلات آنها ندارد.
به گزارش گفتمان توسعه به نقل از اقتصاد آنلاین، سالهاست بازار کار ایران با جمعیت انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه شده و صف طولانی از تقاضا برای کار هم شکل گرفته است. جوانانی که ویژگی مشترک همه آنها تحصیل دانشگاهی در رده های مختلف کاردانی تا دکترا بوده و تقریبا همگان از طرز فکر یکسانی نسبت به شغل و آینده کاری هم برخوردارند.

جوانانی که در بیکاری به سن بازنشستگی می‌رسند!

شهريور ۱۳۹۶
 غلامرضا کشاورز حداد، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با تحلیل وضعیت بیکاری سه گروه مورد اشاره می‌گوید: فعلا نوک قله یخی را می‌بینیم و بدنه و قاعده قله یخی هنوز خود را به طور کامل نشان نداده است. این اقتصاددان برای حل این چالش‌ها عنوان می‌کند که سمت تقاضا برای نیروی کار نیاز به یک شوک بزرگ دارد و این شوک مستلزم تصمیم‌هایی در سطح عالی کشور است که بتوانند بالاخره تکلیف خود را با مراودات بین‌المللی مشخص کنند

.

ابعاد طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان / از ادعای مهارت تا چالش دستمزد

(۱۱, شهریور ۱۳۹۶)

به گزارش خبرنگار مهر، طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی تحت عنوان «طرح کارورزی» از اوایل تیرماه اجرایی شد. طرحی که با هدف به‌کارگیری و جذب فارغ‌التحصیلان بیکار دوره‌های کاردانی تا دکتری در بازار کار آغاز به کار کرد. اگرچه این طرح از دولت نهم مطرح شده بود اما به علت ابعاد نامشخص آن پا به عرصه اجرا نگذاشت تا اینکه این طرح بهمن ماه سال گذشته در شورای عالی اشتغال تصویب شد و دولت یازدهم به ‌عنوان بخشی از مبارزه‌اش با معضل بیکاری در دستور کار خود قرار داد.
هرچند که در برابر این تصویر درخشان دولت طرح کارورزی، منتقدان طرح معتقدند که اجرای طرح کارورزی به ارزان‌سازی نیروی کار و از بین رفتن امنیت شغلی کارگران و کارمندان فعلی منجر خواهد شد.

 

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟ چهارشنبه 04 مرداد 1396 

چگونگی پیاده‌سازی این طرح از سوی وزارت علوم ازجمله حذف‌شدن برخی دانشگاه‌های کوچک و کاهش ظرفیت، یکی از مسائلی است که حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده که با واکنش‌هایی از سوی وزارت علوم روبه‌رو شده است. مجتبی صدیقی چندی‌پیش در گفت‌وگویی با اشاره به طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی و احتمال حذف یا ادغام برخی واحدها گفت: «در این طرح، ساماندهی دانشگاه‌ها به معنی حذف واحدها و دانشگاه‌های کوچک نیست. به‌طور نمونه ممکن است در سطح استان فارس ۱۰ یا ۱۱ دانشگاه فعال باشد، از طرفی دانشگاهی مثل دانشگاه شیراز نیز به‌عنوان دانشگاه مادر در این استان فعال است که به‌طور حتم ارتباط آکادمیک، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه مادر تعریف می‌شود.»
او افزود: «اما آیا این به این معنی است که یک دانشگاه کوچک در استان فارس حذف می‌شود؟ خیر، این‌گونه نیست.

صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و تلاش ایران برای جذب دانشجوی خارج 17 تیر 1396 

گزارش وزارت علوم نشان می‌دهد که این وزارتخانه برای بخش عمده‌ای از این متقاضیان، صندلی خالی در دانشگاه‌ها دارد. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش کشور که مسئولیت برگزاری آزمون کنکور را بر عهده دارد گفته "بر اساس آمار اولیه ۷۴۰ هزار نفر در آزمون سراسری ۹۶ پذیرفته خواهند شد." این در حالی است که ظرفیت دانشگاه آزاد نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته و به گفته آقای خدایی این دانشگاه نیز "بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت برای داوطلبان در نظر خواهد گرفت." این یعنی کل متقاضیان ورود به دانشگاه ۹۳۰ هزار نفرند و دانشگاه‌های دولتی و آزاد بر سر به دست آوردن سهم بیشتر با هم رقابت می‌کنند
۱۳۹۶تیر ۲۰۰هزار دانشجوی دکتری در آستانه ورود به بازار کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  افزود: امروز در بحث‌ تبدیل اموزش های تئوری به  تکنسین دچار نقط ضعف هستیم.  امروز حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که در آستانه ورورد به بازار کار هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید آموزش های فنی و حرفه ای را توسعه دهیم، گفت: در این زمینه برنامه هایی باکمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۹۴ با جدیت آغاز شده است. تقریبا از دو سال پیش اینکه چگونه آموزش های مجازی با استفاده از تکنولوژی بومی را شتاب ببخشیم، آغاز کردیم.

نامه جمعی از نمایندگان به روحانی درباره دانشگاه خرداد1396

ضمن تبریک حماسه ۲۹ اردیبهشت و اعتماد دوباره مردم به شما برای تشکیل دولت دوازدهم؛ مستحضرید؛ دانشگاه درایران، مهم‌ترین پایگاه وپویاترین نیروی پیشران توسعه بوده است. به رغم این واقعیت، نهاد مدرن دانشگاه درحیات تقریباًیک قرنی خود مسیرپرفرازو فرودی راطی کرده است که یکی ازعبرت‌آموزترین دوره‌هایش مربوط به بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ است. درآن ۸ سال، دشواری‌ها وچالش‌های متعددی گریبانگیردانشگاه شد، به‌طوری‌که مدیران وسیاستگذارانی برای پیشبرداهداف وبرنامه‌های آموزش عالی منصوب شدندکه نگاهی خاص وحتی غریب به علم وفناوری داشتند.-آیت الله شاهرودی زمانی که قوه قضائیه را تحویل گرفت فرموده بودند ویرانه‌ای را تحویل گرفته‌ام – به‌درستی این تعبیر را در مورد دانشگاه و آموزش عالی که تحویل دولت یازدهم شد می‌توان بکار برد. کاهش اعتماد اجتماعی به دانشگاهیان و کالایی شدن دانشگاه و تولد علمی، شکاف میان نخبگان دانشگاهی و مسئولان اجرایی، فقدان شایسته سالاری و تخصص محوری، حاکمیت فضای امنیتی و انبوه دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل، سهمیه بندی‌های بومی و جنسیتی، در کنار سیل بیکاران تحصیل‌کرده، پولی شدن آموزش، حذف و جذب فله‌ای اساتید و ایجاد ساختارهای خلق الساعه مانند گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی و یا انحلال یک شبه برخی گروه‌های آموزشی و… در دولت قبل، حاصلی جز سرخوردگی، ناامیدی و افسردگی و به تبع آن افزایش آسیبهای اجتماعی در میان دانشگاهیان و بی هنجاری و بی قاعدگی در نظام دانشگاهی دربرنداشت.

 


(1396 کاهش ۵ هزار نفری پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران (فروردین

رئیس دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه نسبت به سال گذشته ۵ هزار نفر کاهش پذیرش دانشجو داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی در نشست با اعضای شوراهای صنفی و دانشجویان دانشگاه تهران گفت: به دلیل نبود استانداردهای لازم در پردیس ارس این دانشگاه دانشجو جذب نخواهد شد.
وی افزود: همچنین در این دانشگاه پذیرش دانشجو در دوره‌های مجازی، پردیس‌های کیش و البرز و دانشجویان نوبت دوم نیز کاهش می یابد.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: نسبت به سال گذشته پذیرش دانشجو در این دانشگاه حدود ۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه کیفیت آموزشی و پژوهشی باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود، اظهار داشت: یکی از منابع درآمد دانشگاه پردیس‌های خودگردان و دوره‌های مجازی است اگر صرف ایجاد این مراکز کسب منبع درآمد بود به طور یقین ما نباید شاهد این کاهش‌ها می‌شدیم.

 

۱۳۹۶


یک میلیون جوان 35 ساله بیکار در کشور اریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵

به گزارش آرمان، بر اساس آخرین آمار اعلام شده به رغم رشد اقتصادی مثبت و افزایش فرصت‌های شغلی در ایران نرخ بیکاری باز هم افزایش داشته است. نرخ ۷/۱۲ درصدی بیکاری تابستان که آبان امسال از سوی مرکز آمار اعلام شد نشان می‌دهد نرخ بیکاری برای مردان ۴/۱۰ درصد و زنان ۸/۲۱ درصد بوده است. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری تا پایان تابستان به ۴/۱۴درصد و در نقاط روستایی به ۹/۷درصد رسیده است. افزایش نرخ بیکاری برخی از رسانه‌ها را بر این داشت تا در آمار‌های مربوط به رشد اقتصادی تشکیک کنند. آنها اعلام می‌کردند اگر رشد اقتصادی مثبت بوده است، چرا این مساله در اشتغال تاثیر نداشته و ما باز هم شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم؟

تورم دانش‌آموخته در بازار کار نحیف ایران12/2016 

تقاضای کار نزد دانش‌آموختگان ایرانی سه برابر سایر متقاضیان است. آیا تولید انبوه فارغ‌التحصیل با نیازهای بازار اشتغال کشور هم‌خوانی دارد؟ پاسخ کارشناسان به این سوال منفی است به ویژه که مدرک با مهارت و تجربه مترادف نیست.
سالانه حدود ۹۰۰هزار دانشجو در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند که۶۵۰هزار نفرشان به خیل متقاضیان رسمی کار می‌پیوندند. محمد فرهادی، وزیر علوم گفته است میانگین بیکاران در بین فارغ‌التحصیلان بالاتر از حد متوسط کشور است و نخبگان، بهترین راه‌حل را خروج از ایران می‌دانند.
وزیران کار و اقتصاد ایران بارها نسبت به ورود میلیون‌ها دانش آموخته فاقد مهارت به بازار کار هشدار داده‌اند. علی ربیعی، وزیر کار این افراد را "کارگران دانشی" توصیف می‌کند و می‌گوید ۵۰درصد متقاضیان کار در ایران فاقد مهارت‌های حرفه‌ای هستند که تیپولوژی خاص و انتظارات متفاوتی دارند

اشتیاق برای کنکور و بازار کار ایران1395/07/15

این مقاله تفاوت دستمزد افراد بیش از حد تحصیلکرده و به اندازه کافی تحصیلکرده را در یک نمونه از مشاغل خاص مطالعه کرده است. این مشاغل عمدتا نیازمند افراد نیمه‌ماهر یا کم مهارت در بازار کار ایران هستند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که افراد بیش از اندازه تحصیلکرده در این دسته‌بندی‌ها از مزیت دستمزدی از 10 درصد تا 25 درصد برای مدرک تحصیلی خود بهره‌مند هستند. در حالی که این مزیت نسبی به تدریج برای بخش خصوصی در فاصله 2001 تا 2014 کاهش یافته است؛ اما برای کارکنان بخش عمومی کماکان پابرجا است. این نتیجه ناشی از این حقیقت است که حقوق و مزایای کارکنان بخش دولتی در ایران به‌طور مستقیم به مدرک دانشگاهی و تجربه کاری افراد وابسته است. همچنین یافته‌های ما یک توضیح قوی برای تمایل جوانان ایرانی برای ورود به دانشگاه است.

«دکتر»های بی‌کار و بی‌تخصص

1395/5/26

سیل بیکاران تحصیل‌کرده که تخصص و توان علمی خاصی نداشته و صرفا دارای یک مدرک دانشگاهی هستند، به تعداد مصرف‌کنندگان بیکار کشور افزوده شده و این مدرک نه تنها به آن‌ها جهت داشتن زندگی اجتماعی بهتر کمک نکرده بلکه توهم "دکتر بودن" را برای بسیاری از دارندگانش ایجاد کرده تا نسبت به انجام هر شغلی کمتر از مدرک خود دافعه داشته باشند.
به‌همین منظور فرهاد فلاحتی، محمد باسط درازهی، محمود صادقی و علیرضا سلیمی؛ نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این مجال دلایل جذب بی‌رویه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از جهات مختلف همچون نیاز دانشگاه‌ها به کسب درآمد و سیستم غلط آموزشی در کشور مورد بررسی قرار داده و پیوند صنعت و دانشگاه را راه‌گشایی حل این معضل معرفی کردند.

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی؛ افزایش عرضه و کاهش تقاضا

رشد سریع فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دنبال افزایش شدید و کمی ظرفیت پذیرش دانشجو در موسسات و مراکز آموزش عالی است که به خصوص در سال‌های 1384تا 1392 با تایید وزارت علوم صورت گرفت و موجی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را روانه بازار کار کرد که فرصت‌های شغلی کافی برای آنان در بازار وجود نداشت. افزایش روز افزون تقاضای اجتماعی برای تحصیل در دانشگاه و اخذ مدارک دانشگاهی و توجه به مدارک دانشگاهی در استخدام‌های دولتی تا بهره وری نیروی کار نیز پشتوانه مناسبی برای پرکردن ظرفیت پذیرش دانشجو و افزایش آن شد. این افزایش کمی به قیمت کاهش کیفیت بود و به تدریج عرضه نیروی کار فارغ‌التحصیل افزایش و کیفیت آنها کاهش یافت. در نتیجه به واسطه محدود بودن فرصت‌های شغلی در دسترس و پایین بودن بهره‌وری فارغ‌التحصیلان، بیکاری فارغ‌التحصیلان رو به فزونی گذاشت. با بالا بودن تقاضای اجتماعی برای نیروی کار که مستقل از تصمیم اقتصادی بودن تحصیل صورت می‌پذیرد و باید در جای خود تشریح شود و گرایش به مدرک گرایی در سطح جامعه، توجه به نیازمندی‌های جامعه و اقتصاد در برنامه‌ریزی‌ها رنگ باخت و فارغ‌التحصیلان پس از فراغت از تحصیل به دانشی مجهز شده بودند که مورد نیاز اقتصاد و جامعه نبود و ناتوان از یافتن شغل بودند. رشد کمی موسسات و مراکز آموزش‌عالی و ظرفیت‌های آموزشی چنان شدید بود که در سال‌های اخیر بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها خالی ماند و برای آن متقاضی وجود نداشت. این حرص به پذیرش دانشجوی بیشتر برای کسب درآمد به خصوص در 10 سال اخیر فراگیر بوده و کلیه دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و غیر دولتی از آن پیروی کردند و در این زمینه نظارت موثری نیز از جانب وزارت علوم اعمال نشد. این سیاست حتی منجر به کاهش کیفیت و افزایش کمیت فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌های معتبر علمی نیز نشد. علاوه بر مورد فوق باید به رشد 5/ 3 درصدی جمعیت در سال‌های اولیه انقلاب اشاره کرد که باعث تغییر ترکیب جمعیتی به جمعیتی جوان ودر نتیجه جویای تحصیل برای مقاطع آموزشی دانشگاهی شد.

دکترای بیکار بیش از ظرفیت استادیوم آزادی  

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

تاثیر بیکاری بر کاهش داوطلب دکترای 95
فارغ‌التحصیلان آزمون 95 تقاضای دکترای کاهش یاف
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش از ثبت نام 158 هزار و 95 نفر در آزمون دکترای سال 95 خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته متقاضیان آزمون دکترا به 201 هزار نفر رسیده بود، تعداد داوطلبان سال 95، 21 درصد کاهش داشته است.
بیکاری دکتری فنی را ضربه فنی می‌کند
بر اساس آخرین آمار وزارت کار بالاترین تعداد بیکاران در تحصیلات تکمیلی در رشته‌های صنعت و فرآوری (رشته‌های فنی غیر مهندسی‌) ، تولید و ساخت، علوم پایه، علوم اجتماعی، بازرگانی،‌حقوق، علوم انسانی و هنر بوده‌اند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی مدتی پیش نرخ بیکاری را بالاتر از نرخ مشارکت دانست و تصریح کرد: تمایل به کار با تعداد بیکاران تناسب ندارد و نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌تواند تبعات منفی بسیار را نه تنها از لحاظ اقتصادی برای کشور به دنبال داشته باشد بلکه می‌تواند زمینه ساز یک بحران اجتماعی نیز شود.

نامه جمعی از فارغ التحصیلان رشته حقوق

همانگونه که مستحضرید در ادوار گذشته و بنا به گفته وکلای قدیمی کسانی که متمایل به دریافت پروانه وکالت  بودند به محض دریافت مدرک کارشناسی حقوق به راحتی توسط کانون وکلا برای دوره کارآموزی معرفی می شده و پروانه وکالت دریافت می کردند ولی اکنون تعیین کم ظرفیت دوره کارآموزی وکالت به نسبت متقاضیان همانند سدی مانع رشد و شکوفایی فارغ التحصیلان رشته حقوق است و بدون توجه به اصل 28 قانون اساسی "هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند و دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی احراز شغل را فراهم نماید. " متاسفانه به نوعی اعمال سیاست گردیده است که در سال گذشته از میان حدود شصت و هشت هزار شرکت کننده در آزمون وکالت که هر سال حدود ده هزار نفر به آن افزوده می شود تنها و تنها به حدود دو هزار و هشتصد نفر امکان این را داده اید که کارآموز وکالت شوند. ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ - 12 June 2016
  

تحلیل رسمی آمارهای اشتغال از نگاه معاون مركز آمار/ سونامی بیکاری


میلیون فارغ‌التحصیل چقدر واقعی است؟

5 دوشنبه، بیستم اردیبهشت 1395

معاون مركز آمار ایران به تحلیل رسمی آمارهای منتشر شده در حوزه بیکاری و اشتغال پرداخته و نکات قابل توجهی در این باره را مورد اشاره قرار داده است. تاثیر تحصیل بر بازار کار، ابهام در آمارهای منتشر شده و انتشار آمار مردود بخشی از اظهارات وی است

جدول بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی: ۱۱ دی ۱۳۹۴

روند فعلی تحصیل اغلب افراد در دانشگاه ها درست مانند این است که بخواهید به مسافرتی بروید که نه برای مقصد آن فکری کرده اید، نه از سلامت خودرو اطمینان دارید و نه لوزام سفر را برداشته اید؛ آنگاه بی هدف به راه می افتید. بنابراین نتیجه چنین سفری از قبل مشخص است.
سوال این است که چگونه میلیون ها نفر و دقیقا ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۳۲۲ نفر حاضر شده اند چند سالی از عمر و هزینه خود را صرف دانشگاه ها کنند، آنگاه در کنج خانه بنشینند و دست روی دست بگذارند. اگر چنین می اندیشیده اند، دیگر چرا به دانشگاه رفته و وقتشان را تلف کرده اند؟
هرچند به لحاظ آماری ممکن است بخشی از این جمعیت تصمیم داشته باشند با یک وقفه ای وارد بازار کار شده و یا در انتظار نتیجه آزمون، گزینش و پاسخ کارفرما باشند؛ اما اینکه در شرایط فعلی ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار دانشگاه رفته حتی جویای کار هم شناخته نشوند، علامت سوال بزرگی است که باید به آن پاسخ روشنی داده شود.

کاهش 15 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس
۶ شهریور ۱۳۹۴
محمدتقی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس در سال تحصیلی جدید یک طرح راهبردی را برای تطبیق اقدامات اجرائی با اهداف راهبردی کلان تدوین کرده است، افزود:همه اقدامات در سال تحصیلی جدید بر مبنای این طرح راهبردی طراحی می‌شود. این طرح راهبردی در شرف اتمام است و از مهرماه به صورت روال‌های جدید در دانشگاه جاری خواهد شد.

وی افزود: دانشگاه طی این طرح تصمیم گرفته است همه فعالیت های خود را هدفمند کند و سرمایه گذاری در رشته‌های مهم و استراتژیک،آمایش رشته‌هایی که مورد نیاز جامعه نیستند،جایگزینی رشته‌های جدید به جای رشته‌های قدیمی که در جامعه تقاضا ندارند و... بر اساس این طرح راهبردی صورت خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت در این دانشگاه،اظهار کرد:در راستای ارتقای کیفیت،برای اولین بار در طول یک دهه اخیر کاهش ظرفیت دانشجو داشته‌ایم تا استانداردهای آموزشی را برای پشتیبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سامان دهیم و از رشد کمی نابسامان گذشته احتراز کنیم.کاهش ظرفیت در همه مقاطع و رشته‌ها صورت گرفته است و به طور متوسط حدود 15درصد در پذیرش دانشجو تجدید نظر کرده‌ایم،زیرا کیفیت دانشگاه به دلیل رشد بی حساب و کتاب در سال های اخیر به خطر افتاده است.

 


غفلت از تقاضای بازار کار علت اصلی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است  

دکتر غلامرضا ذاکر صالحی با بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی ایران، آشفتگی عملی که برخواسته از آشفتگی در نظریه، نداشتن الگو و گریز از محصولات تئوریک است را مهم ترین مشکل کنونی نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد.وی افزود: الگوی توسعه آموزش عالی در ایران مبتنی بر تقاضای اجتماعی بوده و به دلیل غفلت از تقاضای بازارکار، هم اینک با حجم انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار که آمار آن ۳۰ درصد از دیگر اقشار و الگوی عمومی بیشتر است مواجه شده ایم.
اين يك حقيقت است كه جامعه ايران، جامعه‌اي مدرك‌گرا شده است اما واقعاً با چه قيمت و هزينه‌اي بايد كاغذي به دست جوانان داد كه بار فشار بيكاري‌شان را هم افزايش بدهد. در صورت احتساب هزينه ١٠ميليون تومان به ازاي دريافت يك مدرك كارشناسي و با توجه به بيكاران فارغ‌التحصيلي كه در جامعه وجود دارد، بيش از ٦٧ هزار ميليارد تومان از بودجه مملكت كه توسط دولت و خانوارها براي دريافت اين مدرك بي‌خاصيت هزينه مي‌شود، بي‌هيچ استفاده‌اي سوخته به شمار مي‌آيد. البته اين رقم با توجه به قيمت‌هاي سال 1390 است و حتماً طي سال‌هاي اخير به شدت افزايش يافته است.

حراج مدرک !

تاریخ انتشار:۱۷ آذر 1394- :دکتر رضا اسلامی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با فرارو گفت: در ابتدا بنده مایلم جمله‌ای را از آقای دکتر ناصر فکوهی نقل کنم. ایشان در مقاله‌ای نوشته‌اند "قدرتِ بی‌کنترل و ثروت بادآورده منجر به فرهنگ فساد می‌شود". من از جمله ایشان استفاده می‌کنم و می‌گویم افرادی که به فرهنگ فساد دامن زده‌اند، نظام آموزش عالی کشور را نیز (حداقل در حوزه علوم انسانی) آلوده کرده‌اند.

گزارشی درباره آموزش عالی و زنان؛ وضعیت اشتغال زنان دانش‌آموخته/ بیشترین بیکاری در علوم انسانی  دوشنبه, ۲۵ام آبان, ۱۳۹۴

رشد تصاعدی در تعداد دانشجویان منجر به رشد نیروی انسانی دارای تحصیلات عالی در یک بازه زمانی کوتاه مدت شد؛ به طوری که طی دهه گذشته تعداد دانش آموختگـان دانشگاهی حدود دو برابر نیروی انسانی طی پنج دهه اخیر شد.
تعداد پرشمار دانش آموختگان چالش ایجاد فرصتهای اقتصادی را پیشروی برنامه ریزان اقتصاد و توسعه قرار داد که نیمی از ایـن متقاضیان را زنان دانش آموخته تشکیل می دهند. بدون شک ایجاد فـضای آموزشی عالی مناسب و فراهم آوردن امکان حضور زنان در آموزش عالی تقاضایی را تحت عنوان اشتغال به وجود می آورد.
باید توجه داشت که به رغم آنکه با افزایش پاسخگویی نظام آموزش عالی، تنها بخشی از تقاضای اجتماعی برای هویت یابی زنان و حتی جوانان پاسخ داده می شـود، و بخـش دیگـر فرایند هویت یابی وابسته به تامین نیاز به اشتغال است.
این در حالی اسـت که نظام آموزش عالی از یکسو با تقاضای فراوان از سوی زنان مواجه بوده و از سوی دیگر ایجاد فرصت شغلی متناسب با تخـصص و رشـته تحـصیلی برای دانش آموختگان آموزش عالی به عنوان یکی از چالشهـای نظام اقتصادی مطرح است.

لشکر دارندگان مدرک دکترا پشت درهاي بسته بازار کار

 1394.09.15

مرکز آمار ايران به تازگي با انتشار آماري اعلام کرده است که افزون بر 110 هزار نفر از دارندگان مدرک دکتراي دانشگاهي در کشور بيکارند. اين يک آمار تکان‌دهنده براي جامعه ماست که حتي نمي‌توانيم براي دارندگان بالاترين مدارک علمي دانشگاهي کار و زمينه اشتغال ايجاد کنيم.
براي نظام آموزشي ما هم وجود اين همه بيکار داراي مدرک دکترا يک سرشکستگي بزرگ محسوب مي‌شود که به جاي آماده کردن آنها براي رفع نيازهاي واقعي بازار کار، تمام هم خود را صرف توسعه کمي آموزش کرده و بيکاران تحصيلکرده تا سطح دکترا براي جامعه توليد و تربيت مي‌کند و کيش مدرک‌پرستي را در ميان جوانان مملکت گسترش مي‌دهد.

جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی+جدول ۲۱ مهر۱۳۹۴

نتایج بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی در روستاهای کشور نشان می‌دهد که بیشترین تعداد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته های بازرگانی و امور اداری، علوم انسانی، مهندسی و حرفه های مهندسی به ترتیب با ۲۱.۳ درصد، ۱۵.۶ درصد و ۱۳.۹ درصد وجود دارند و این رشته ها بالاترین آمار بیکاری جوانان روستاهای کشور را دارند.

چند مورد عجیب و غریب در بازار کار ایران  مهر ۱۳۹۴ 

بازار کار ایران، سرزمینی عجایب...؛ «به آبدارچی و نظافتچی با مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس نیازمندیم»...؛ اگر تا چندی‌دیگر به چنین آگهی استخدامی برخورد کردید، اصلا تعجب نکنید چون هم‌اکنون انبوهی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های معتبر کشور پس از سال‌ها درس‌خواندن به جمع آبدارچی‌ها و نظافتچی‌ها پیوسته‌اند.
چندی‌پیش با افراد تحصیل‌کرده‌ای مواجه شدم که با تحصیلات آکادمیک تی‌کشی می‌کردند؛ با وجود آنکه تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها، طبقه‌بندی مشاغل دارند، حتی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را از سازمانی که در آن مشغول به‌ کار هستند، پنهان می‌کنند تا که همین شغل تی‌کشی روی زمین را هم حفظ کنند؛ آن‌قدر وضع بازار کار ایران خراب است که عده‌ای در این شهر مدرک تحصیلی خود را از ترس اینکه شغل خود را از دست بدهند، به سازمان‌ها ارائه نمی‌دهند و حتی خود را زیر دیپلم معرفی می‌کنند.

استخدام 23 رفتگر لیسانس و فوق‌لیسانس در خرم‌آباد۱۷ تير  ۱۳۹۴

شهردار خرم آباد گفت: 150 نیروی جدید توسط بخش خصوصی برای رفتگری و خدمات تنظیف این شهر به کار گرفته شده اند که در بین آنان 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند.
یحیی عیدی بیرانوند در گفتگو با ایرنا، افزود: امسال درمجموع حدود 200 نفر در بخش خدماتی و رفتگری شهرداری مشغول بکار شده اند که با توجه به وسعت شهر بکارگیری 200 نفر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: نیروهایی که برای تنظیف شهر به کارگیری شده بودند از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده 

اشتغال زایی و منزلت آفرینی اجتماعی دو انگیزه زنان برای تحصیل1394/5/26

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بیان دومین علت افزایش تعداد دختران در دانشگاه ها اظهار داشت: حمایت خانواده ها از دختران به دلیل حمایت از ارزش ها و اینکه دخترها در برخورد با تهاجم فرهنگی، مصونیت بیشتری دارد رشد بیشتری داشتند ولی وقتی به پسرها توجه کنید، متوجه می شوید که از دوم دبیرستان دچار عارضه افت تحصیلی می شوند. خزعلی در ارتباط با افت تحصیلی دختران بعد از ورود به دانشگاه، بیان داشت: با توجه خانواده ها به دختران، دخترها سیر بسیار خوبی را تا کنکور دارند. اینکه بعد از کنکور تفاوتی میان حضور دختران و فعالیت آنها می بینیم، جای سوال دارد که چه چیزهایی باعث افت تحصیلی و بازماندن آنها از ادامه تحصیل می شود. در ادامه دکتر فاطمه فراهانی در ارتباط با علل فرهنگی رشد تعداد دختران در دانشگاه ها، گفت: بخشی از این رشد به تغییر نگرش ها مربوط است، افزایش سرمایه اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد که نگاه به زنان بر اساس کرامت اسلامی است.

رویکرد نظام آموزش عالی، ضمانتی برای اشتغال فارغ التحصیل ندارد 1394/5/18

زرافشان بیان داشت: امروزه با پدیده ای به نام تولید انبوه متن آزاد روبرو هستیم و همه اینها نشان دهنده رویکرد جهانی است که به نیت فراگیر کردن آموزش عالی برای علاقه مندان است. معاون مقطع متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نسبت بین داده و ستانده ساده ترین تعریف بهره وری است، گفت: این تعریف در جایی بار می رود که رویکردمان در تربیت نیروی انسانی مبتنی بر رویکرد نیاز اجتماعی و شغلی باشد. در جامعه ما، آموزش عالی مبتنی بر رویکرد دیگری است و آن هم رویکرد تقاضای اجتماعی است که این رویکرد تضمین نمی کند که وقتی فرد فارغ التحصل شد الزاما شغلی هم برای او وجود داشته باشد، بلکه به تقاضای جامعه برای دسترسی به آموزش عالی پاسخ می دهد. وی افزود:  به همین دلیل، امروز شاهد این هستیم که بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی بیش از متقاضیان ورود به تحصیلات دوره های کاردانی و کارشناسی هستند.

انتقادات تند فرجی‌دانا از وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد: توسعه دانشگاه‌ها در 8سال گذشته، دودمان آموزش عالی را به باد داد-خرداد 1394-

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در کشور عنوان کرد: توسعه کمی آموزش عالی دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد. دکتر رضا فرجی دانا در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ما 27 دانشگاه بالای 40 سال قدمت داریم، اظهار کرد: اما در هشت سال گذشته 50 دانشگاه و 9موسسه آموزش عالی به این تعداد اضافه شدند که تنها توسعه کمی داشتند و فاقد پشتوانه کیفی بودند.

 

تخلفات آموزشی و مالی آموزش عالی در دولت احمدی‌نژاد گریبانگیر دولت روحانی - تیر 1394

یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های دولت یازدهم حالا باید حاشیه هایی از دولت های نهم و دهم را هم به دوش بکشد تا در فسادهای مالی و اختلاس های متعدد رو شده از دولت قبل، از دیگر حوزه ها عقب نماند. وزارت علوم دولت یازدهم که از همان ابتدا نامش با حاشیه های دولت های قبلی گره خورده بود یکی از وزیران خود را نیز در راه افشای یکی از فساد های دولت قبل از دست داد.
رضا فرجی‌دانا وزیر علوم سابق که برای اولین بار از ۳هزار بورسیه غیرقانونی دولت های نهم و دهم پرده برداشت بهانه ای برای استیضاح خود به دست مخالفانش داد؛ نمایندگان مخالف او افشاگری بورسیه ها را مصداقی برای استیضاح قرار دادند و او را از رهبری سکان وزارت علوم پایین کشیدند.

 کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت رشته مدیریت اجرایی در مقابل افزایش ظرفیت رشته -خرداد 1394

محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران چندی پیش ضمن تأکید بر لزوم کنترل پذیرش دانشجو گفت: دانشگاه تهران اقداماتی را انجام داده که سعی در کمک به ارتقای علوم انسانی داشته است. بزرگترین ضربه‌ای که شاید در سال‌های اخیر به علوم انسانی وارد شده، افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو و تعدد رشته‌ها و گرایش‌ها است به گونه‌ای که رقابت شدیدی در کشور رخ داد و این مسئله آسیب بزرگی به کیفیت این حوزه وارد کرد.
 

عدم اجرای سیاست‌­های تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم -خرداد ۱۳۹۴

سیاست‌­های تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی که از سوی شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در اریبهشت­‌ماه سال گذشته به تصویب رسیده است، به عنوان مجموعه‌هایی از سیاست‌­ها به استناد آئین­‌نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برای تدوین برنامه‌­های اجرائی، اصلاح قوانین و آئین‌نامه‌­ها به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و همچنین معاونت علمی رئیس جمهور و جهاد دانشگاهی ابلاغ شد. پس از ابلاغ این مصوبه دستگاه‌­های مذکور ملزم به تدوین برنامه­‌های اجرائی، اصلاح قوانین و آئین‌­نامه­‌های جداگانه خود به شورای انقلاب فرهنگی شدند. طبق متن سیاست تنظیم ظرفیت این سیاست‌ها می‌بایست با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینی اجرایی شوند و لذا ارتباط تنگاتنگی با طرح آمایش آموزش عالی دارند.

ميليون فارغ‌التحصيل دانشگاهی شغلی ندارند ۰۱ تير ۱۳۹۴
تحصيل بيكاری در دانشگاه؛ كدام رشته‌ها در صدر جدول بيكاران قرار دارند!؟/مهاجرت سالانه ١٨٠ هزار تحصيلكرده از ايران+جدول

بيش از شش ميليون فارغ‌التحصيل دانشگاهي در ايران شغلي ندارند. بررسي وضعيت فارغ‌التحصيلان نشان مي‌دهد از جمعيت ١١‌ميليوني فارغ‌التحصيلان تنها چهار ميليون و ٤٠٠ هزار نفر شاغل محسوب مي‌شوند و بخشي از اين جمعيت نيز توفيقي در يافتن شغل نداشته‌اند.
بر اين اساس نكته مهم آن است كه بيش از نيمي از اين جمعيت غيرفعال محسوب مي‌شوند. بخش عمده‌اي از جمعيت غيرفعال به گروه زنان تحصيلكرده اختصاص دارد.  بررسي وضعيت جمعيت تحصيلكرده غيرفعال نشان مي‌دهد از ميان بيش از پنج ميليون و ٧٠٠ هزار تحصيلكرده غيرفعال در ايران، دو ميليون و ٣٢٨ هزار و ٢٥٦ نفر مرد هستند و شمار زنان غيرفعال تحصيلكرده نيز به سه ميليون و ٤٠٦ هزار و ٧٦٢ نفر مي‌رسد.  برآوردها نشان مي‌دهد بخش مهمي از جمعيت تحصيلكرده بيكار مدرك كارشناسي را دريافت كرده‌اند هرچند نرخ بيكاري در تحصيلكردگاني با مدارك بالاتر از كارشناسي نيز در سال‌هاي اخير افزايش يافته است.

 

لیست دانشگاه‌های سیاسیون ایران ۰۹ خرداد۱۳۹۴
تاکنون ۱۶ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور مشغول فعالیت هستند که متعلق به برخی از شخصیت های سیاسی کشور است. در ادامه به بررسی مختصری از این دانشگاه ها می پردازیم: مؤسسه غیرانتفاعی ارشاد دماوند متعلق به عبدالواحد موسوی لاری / مؤسسه غیرانتفاعی مهر البرز متعلق به کمال خرازی.

بیکاری جوانان تحصیل کرده دانشگاهی یکی از نگرانی های پدران و مادران

با وجود کاهش 280 هزارنفری تعداد جوانان جویای کار زیر 30 سال کشور در فاصله یکسال گذشته، اما بیکاری جوانان همچنان بحرانی و بیش از 2 برابر نرخ بیکاری عمومی است...نرخ بیکاری جوانان تا 30 ساله در تابستان امسال بین 20 تا 23 درصد و نرخ بیکاری زنان جوان نیز بین 39 تا 43.6 درصد بود. براساس آخرین گزارشات مقامات دولتی، نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی دستکم 43 درصد است.

جمعیت دارای تحصیلات عالی- ارديبهشت 1394 

از حدود ۱۱.۲ میلیون نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل در کل کشور، متاسفانه ۵.۷ میلیون نفر (۵۱.۴ درصد) غیرفعال هستند. به عبارت دیگر بیش از نیمی از جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی هیچ نقشی در تولید ندارند. همچنین ۴.۴ میلیون نفر (۳۹ درصد) شاغل و ۱.۲ میلیون نفر (۹.۲ درصد) بیکار هستند.

دانشگاه دست بوروکرات‌هاست  ۳۱ ارديبهشت۱۳۹۴

درون دانشگاه، دچار آسیبی عمده و اساسی شده است که به این زودی، به‌دلیل بوروکراتیک‌کردن دانشگاه به‌جای آکادمیک‌کردن آن، مرتفع نخواهد شد. در دو دولت گذشته، سیاست دولت این بود که نقش طبقه متوسط را کم کند و شروع کرد به سرکوب طبقه متوسط در حوزه دانشگاه، هنر، سینما، ادبیات و حتی فضاهای دیگر اجتماعی. از سوی دیگر، بدلی مانند آن را تولید کرد و آن را وارد سیستم کرد؛ حجم انبوهی از آدم‌ها وارد سیستمی شدند که توانایی و مختصات کار در دانشگاه و ویژگی و صفات مورد نیاز آن را نداشتند. ورود حجم انبوهی از این آدم‌ها که بیشتر کارمند هستند تا استاد، آکادمی را به اداره تبدیل کرده است و به‌نظر می‌رسد این اصلی‌ترین ضعفی است که وجود دارد

دکتر شدن با کاهش ۴۰ درصدی پذیرش در کنکور پزشکی سخت‌تر شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از جام جم، اگر جمع نبندیم و نگوییم همه داوطلبان، ولی با جرات می‌توانیم بگوییم که از بین 443 هزار داوطلبی که امسال در گروه علوم تجربی کنکور داده‌اند، سقف آرزوی تحصیلی بسیاری از آنها، قبولی در رشته پزشکی است.
اما این‌طور که از محتویات دفترچه انتخاب رشته کنکوری‌ها می‌شود استنباط کرد، گویا امسال سقف این آرزوها برای شیفتگان تحصیل در رشته پزشکی، بلندتر و دست‌نیافتنی‌تر شده است. امسال در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی، فقط 2882 نفر در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند، در حالی که ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در کنکور سال گذشته، 4700 نفر اعلام شده بود.

سیاست تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی مرداد ۱۳۹۳

مصوبه “سیاست‌های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)” که در جلسه ۴۷ مورخ ۹۳/۲/۳۰ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده بود، به استناد بند ۲ ماده ۵ آیین­ نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۹۰/۸/۱۷ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه­ های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ ها ابلاغ شد:
به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، مصوبه «سیاست‌های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)» که در جلسه ۴۷ مورخ ۹۳/۲/۳۰ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده بود، به استناد بند ۲ ماده ۵ آیین­ نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۹۰/۸/۱۷ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه­ های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ ها ابلاغ شد:
سیاست ۱: بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:
الف) نرخ فارغ التحصیلان بیکار در هر رشته­، نرخ اشتغال فارغ ­التحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغ­ التحصیلان رشته­ های دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)
ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصت ­های شغلی و کارآفرینی دانش‌آموختگان
ج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه­ های توسعه استانی، اولویت­ های نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوری ­های نوین و آینده ­پژوهی علمی و فناوری
د) میزان مهاجرت دانش­ آموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور
ه) تعداد دانشجویان و تعداد فارغ ­التحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی
 

بیکاری فارغ‌التحصیلان پرشمار علوم انسانی را چه کسی خریدار است؟اسفند۱۳۹۲

روز گذشته، حسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به تحصیل چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور گفت: از مجموع کل دانشجویان کشور، 66 درصد مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی، 10.5 درصد در مقطع کارشناسی ارشد، یک درصد در مقطع دکترا و 21 درصد در مقطع کاردانی هستند.
همچنین از مجموع کل دانشجویان کشور، 45.26 درصد در رشته‌های علوم انسانی، 34 درصد در رشته‌های مهندسی، 7 درصد در رشته‌های علوم پایه، 6.33 درصد در رشته هنر، 6.03 درصد در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی و 1.5 درصد در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند.

1394/2/5

  4درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی، محروم از کار 2 

        روز گذشته رییس مجلس به معضل بیکاری فارغ التحصیلان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 42 درصد فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند. علی لاریجانی این مسئله را نقص بزرگی در اقتصاد کشور دانست و افزود: وجود این تعداد افراد بیکار در کشور بیان‌گر این است که این پیام شهدا هنوز به‌درستی در جامعه محقق نشده است و اگر بخواهیم استقامت داشته باشیم باید اقتصادی قوی نیز داشته باشیم.

معضلی به نام بیکاری تحصیل کرده ها -فروردین ۹۴.

مهم ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که عموما پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند. در شرایط فعلی، مسائل مربوط به بیکاری تقریبا در تمامی رشته های دانشگاهی حتی در مهندسی و پزشکی نیز وجود دارد. دو دهه پیش که خانواده ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور تشویق می کردند هرگز فکر نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد
.نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در سال ۱۳۹۲ برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۱۸.۹ درصد برای گروه مردان ۱۲.۸ درصد و برای گروه زنان ۳۱.۳ درصد بوده است. بیشترین نرخ بیکاری در گروه مردان در بین گروه های عمده رشته تحصیلی ، به ترتیب مربوط به رشته های تحصیلی علوم کامپیوتر (۲۲.۳ درصد)، صنعت و فناوری (۲۱.۸ درصد) و معماری و ساختمان سازی ۲۰.۸ درصد است.

1394/2/25  31.3 درصد زنان تحصیلکرده دانشگاهی بیکارند

طبق آنچه رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفته؛ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور برابر با 18.9 درصد است که به این ترتیب همچنان بیکاری زنان بیش از مردان است. بنا به گفته کوروش پرند؛ حدود 12.9 درصد بیکاری فارغ التحصیلان مربوط به مردان و 31.3 درصد آنها نیز مربوط به زنان است.

 

سر ریز دکترا از ظرف آموزش عالی

بهمن   1393

سعید سهراب پورقائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد از رشد بی‌رویه دوره‌های دکتری در کشور، می‌گوید: «باید وزارت علوم روی تعداد دانشجویانی که هر دانشگاه جذب می‌کند، کنترل داشته باشد که متأسفانه این کنترل وجود ندارد. در سال‌های اخیر اگر مسئولان و نماینده یک شهر کوچک به وزارت علوم فشار آورده‌اند که در آن شهر، دانشگاه وجود ندارد وزارت علوم نه تنها دانشگاه را تأسیس کرده است بلکه دوره کارشناسی ارشد و دکترا را هم راه انداخته است. در صورتی که راه‌اندازی این دوره‌ها باید بر اساس یک مبنایی صورت بگیرد. در گذشته، شورای گسترش آموزش عالی، براحتی این مجوزها را صادر کرده است.»
در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/475150/%D8%B3%D8%B1%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C © www.tabnak.ir
باید وزارت علوم روی تعداد دانشجویانی که هر دانشگاه جذب می‌کند، کنترل داشته باشد که متأسفانه این کنترل وجود ندارد. در سال‌های اخیر اگر مسئولان و نماینده یک شهر کوچک به وزارت علوم فشار آورده‌اند که در آن شهر، دانشگاه وجود ندارد وزارت علوم نه تنها دانشگاه را تأسیس کرده است بلکه دوره کارشناسی ارشد و دکترا را هم راه انداخته است. در صورتی که راه‌اندازی این دوره‌ها باید بر اساس یک مبنایی صورت بگیرد. در گذشته، شورای گسترش آموزش عالی، براحتی این مجوزها را صادر کرده است.در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/475150/%D8%B3%D8%B1%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C © www.tabnak.ir
باید وزارت علوم روی تعداد دانشجویانی که هر دانشگاه جذب می‌کند، کنترل داشته باشد که متأسفانه این کنترل وجود ندارد. در سال‌های اخیر اگر مسئولان و نماینده یک شهر کوچک به وزارت علوم فشار آورده‌اند که در آن شهر، دانشگاه وجود ندارد وزارت علوم نه تنها دانشگاه را تأسیس کرده است بلکه دوره کارشناسی ارشد و دکترا را هم راه انداخته است. در صورتی که راه‌اندازی این دوره‌ها باید بر اساس یک مبنایی صورت بگیرد. در گذشته، شورای گسترش آموزش عالی، براحتی این مجوزها را صادر کرده است.در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/475150/%D8%B3%D8%B1%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C © www.tabnak.ir
سعید سهراب پورقائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد از رشد بی‌رویه دوره‌های دکتری در کشور، می‌گوید: «باید وزارت علوم روی تعداد دانشجویانی که هر دانشگاه جذب می‌کند، کنترل داشته باشد که متأسفانه این کنترل وجود ندارد. در سال‌های اخیر اگر مسئولان و نماینده یک شهر کوچک به وزارت علوم فشار آورده‌اند که در آن شهر، دانشگاه وجود ندارد وزارت علوم نه تنها دانشگاه را تأسیس کرده است بلکه دوره کارشناسی ارشد و دکترا را هم راه انداخته است. در صورتی که راه‌اندازی این دوره‌ها باید بر اساس یک مبنایی صورت بگیرد. در گذشته، شورای گسترش آموزش عالی، براحتی این مجوزها را صادر کرده است.»در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/475150/%D8%B3%D8%B1%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C © www.tabnak.ir

نرخ بیکاری درچه‌ رشته‌هایی بالاست؟+نمودار

ا نگاهی به نرخ 15.6 درصدی بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و فاصله معنادار آن با نرخ 10.7 درصدی نرخ بیکاری کل جامعه، مهمترین سوالی که به ذهن می رسد این است که فارغ‌التحصیلان چه رشته‌هایی بیشترین درصد بیکاران جامعه را تشکیل می‌دهند و پرطرفدارترین رشته‌ها در بین جوانان چه رشته‌هایی هستند ؟

مقابل افزایش بدون کیفیت رشته‌های دانشگاهی می‌ایستم

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کمیت گرایی بدون توجه به کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی در دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: مقابل افزایش بدون کیفیت رشته ها و مراکز دانشگاهی می ایستم.

جذب لیسانس برای سرایداری و نگهبانی

دانشگاه محقق اردبیلی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از محل مجوزهای هیات امنای دانشگاه تعداد هفت نفر از افراد بومی واجد شرایط را به صورت قرارداد کار   مشخص از طریق آزمون توانمندی های عمومی، تخصصی، مصاحبه اختصاصی و گزینش به کار می گیرد.
در این آگهی شش نفر از هفت نفر مورد استخدام نگهبان و سرایدار مرد است که در سه شهر اردبیل، مغان و نمین مورد نیاز بوده و مدرک تحصیلی مورد نیاز برای احراز آن کاردانی و کارشناسی عنوان شده است.

June 2014   مدرک‌گرایی؛ زلزله‌ای که علم و اشتغال را ویران می‌کند

این روزها مدرک نوعی آسیب اجتماعی تلقی می شود و از آن باید به عنوان ابزاری برای خرید شغل، ابزاری برای کسب منزلت اجتماعی و ابزاری برای ارزش گذاری کارکنان یاد کرد. به نظر می رسد، امروزه مدرک گرایی تبدیل به بیماری دانشنامه شده است که بر این اساس اکثر افراد در جهت کسب پرستیژ از آن استفاده می کنند.
یکی از معضلاتی که پدیده مدرک گرایی با خود به همراه داشته، بحث مدرک فروشی است. از دو جنبه می توان مدرک فروشی را مورد بررسی قرار داد: اول اینکه، فرد از طریق دلالان و تنها با پرداخت مبالغی، می تواند مدرک از انواع مختلف را خریداری کند، حال یا به صورت تقلبی و یا به وسیله ی دلال بازی و وجود آدم های سودجو که در سیستم وجود دارند، این رخداد شوم را رقم می زند. نوع دیگر مدرک فروشی که به ظاهر مشکل قانونی هم ندارد، ورود افراد با توانایی مالی بالا است که می توانند با پرداخت پول وارد یکی از موسسات آموزشی شوند و در رشته مورد نظرشان تحصیل کنند.

 August 2012  مدرک!!!: لیسانس، فوق ودکتری در همه رنگ وهمه مدل!

 

بحران اجتماعی در راه / خاک ایران یکسر از دکتر پر است 

هر فرزندی که در ایران به دنیا می آید بالقوه یک دکتر است و آرزوی دکتر شدن در پیشانی او نوشته شده . و از این رو کمتر دیده ایم دانشجوی لیسانس سال اولی که قصد دکتر شدن نداشته باشد.

دانشگاهها نه تنها در دروه روزانه بلکه پردیس پولی و مجازی به سرعت در حال کسب درآمد و فروش مدارک صوری دکتری و فوق لیسانس هستند .این آغازی است برای یک دردسر اجتماعی جدید. دردسری که البته پس از دهها سال به تعادل طبیعی خود خواهد رسدی ولی دردسرهایش در دهه های نزدیک پیش روی جامعه ماست.دردسر هایی که می توان برخی رئوس آن را به صورت زیر فهرست   نمود:

خاک ایران یکسر از دکتر پر است/هرکه دکتر نیست نانش آجر است
ملک ایران سرزمین دکتران/این‌قدر دکتر نباشد در جهان
شهر دکتر، کوچه دکتر، باغ هم/کبک دکتر، فنچ دکتر، زاغ هم
عابران هر خیابان دکترند/دانه‌های برف و باران دکترند
هم وزیران هم مدیران دکترند/بیشتر از نصف ایران دکترند
هرکه پستی دارد اینجا دکتر است/دیپلم ردی‌ست، اما دکتر است
هرکه شد محبوب از ما بهتران/هرکه شد منصوب بالا دکتر است
هرکه رد شد از در دانشکده/یا گرفته دکتری، یا دکتر است
شعر نو مديون دکترها بُوَد/تو ندانستي که نيما دکتر است؟
شاعر تیتراژهامان دکتر است/مجری اخبار سیما دکتر است
در جهانی که پر است از نابغه/دکتری چندان ندارد سابقه
بی‌سبب افسرده‌ای، غم می‌خوری/سرزمین ماست مهد دکتری
خط‌مان وقتي شبيه ميخ بود/اي‌بسا دکتر در آن تاريخ بود
اين‌همه آدم که در عالم نبود/آدمي کم بود و دکتر کم نبود
من نگويم، شاعران فرموده‌اند/رخش و رستم هردو دکتر بوده‌اند
گرچه باشد قصه‌ها پشت سرش/دکتری دارند ملا و خرش
شاعران از رودکي تا عنصري/بي‌گمان دارند هريک دکتري
شعله‌های عشق چون گر می‌گرفت/آتشی در خیل دکتر می‌گرفت
عشق با دکتر نظامي قصه‌گو/عشق با دکتر سنايي رازجو
عارف شوريده دکتر مولوي/نام پايان‌نامه او مثنوي
حافظ و سعدي و خواجو دکترند/سروقدان لب جو دکترند
وحشی و اهلی و غیره دکترند/تاجر و دهقان و کاسب دکترند
بحث‌های جعل مدرک بربری‌ست/بهترین سرگرمی ما دکتری‌ست
عده‌ای مشغول دکترسازی‌اند/عده‌ای سرگرم دکتر‌بازی‌ند

 

اقتصاد پویا نیازمند نیروی کار ماهر

به گزارش ایرنا، گسترش آموزش عالی در کشور در سه دهه گذشته جمعیت کثیری از جوانان راکه امید به کسب مشاغل خوب و آینده بهتر داشتند ،به سوی خود جذب کرد. اما آماده نبودن بازار کار برای جذب این نیروها ، سبب شد که تمایل به ادامه تحصیل و کسب دانش بالاتر در بین این قشر افزایش یابد.
نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت بیکار کشور را در سال یاد شده ۲ میلیون و ۵۶۰هزار و ۲۲ نفر نشان می دهد که ۷۶۸ هزار و ۵۱ نفر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و به عبارتی بیش از ۳۰ درصد جمعیت بیکار کشور تحصیلات عالی دارند.
نتایج این بررسی حاکی از آن است که بیشترین درصد بیکاری در میان رشته های مهندسی، تولید و ساخت با ۳۲٫۷ درصد و در مرتبه بعدی فارغ التحصیلان رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق با ۲۸٫۹ درصد است.نتایج این سرشماری همچنین نشان می دهد از میان ۷۶۸ هزار و ۵۱ نفر فارغ التحصیل بیکار (حدود ۳۰درصد جمعیت بیکار کشور) ۵۲درصد را زنان به خود اختصاص داده اند.بیکاری فارغ التحصیلان به تفکیک جنسیت نشان می دهد، مردان با ۴۹٫۱ درصد در رشته های مهندسی و زنان با ۳۳٫۳ درصد در رشته های علوم اجتماعی بیشترین درصد بیکاری را در میان رشتـه‌های دانشگاهی یاد شده به خود تخصیص داده اند

تصور ۵ میلیون بیکار تحصیل‌کرده وحشتناک است/ اشتغال با نامه ایجاد نمی‌شود

بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته بهداشت محیط سراسر کشورطی سال های 75 - 82

 

بررسی ها نشان می دهند که تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموختگان مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته بهداشت محیط شاغل نیستند. به منظور حل مشکل، پیشنهاد می شود ضمن کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو تا حد نیاز، در مورد اجتناب از پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی به طور مقطعی و تأسیس رشته کارشناسی پیوسته رشته بهداشت محیط اقدام نموده و با بالا بردن درجه مهارت و سطح علمی دانشجویان این رشته از طریق بازنگری در برنامه های درسی مصوب، آموزش مهارت های کارآفرینی در جهت یافتن بازار کار و خدمات جدید و ابداع شیوه های نوین، زمینه های لازم برای اشتغال دانش آموختگان این رشته فراهم گردد.



بيكارى پنهان جوانان تحصيل كرده مهمترين معضل آتى اقتصاد ايران است

  به اعتقاد وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعى با توجه به رقم ب ىسابقه 5/ 4 ميليون دانشجوى مشغول تحصيل در دانشگا هها، بيكارى پنهان جوانان تحصيل كرده مهمترين معضل آتى اقتصاد ايران به شمار م ىرود و ازاين رو دولت بايد در تدارك ايجاد شغل براى بيش از هفت ميليون جوياى كار باشد. وى از انجام برنامه ريز ىهاى مختلف به منظور ايجاد فرص تهاى شغلى تا پايان سال خبر داد و گفت: تاكنون 6079 ميليارد تومان اعتبار براى پرداخت به طر حهاى اقتصادى و ايجاد مشاغل كوچك و خانگى در نظر گرفته شده است

رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان : کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی در رفع مشکل بیکاری موثر است  انتشار: 14 May 2012     -     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران گفت: در راستای رفع مشکل استخدام دامپزشکان کشور، حذف برخی از واحدهای دانشگاهی و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی تاحدودی در رفع این معضل موثر است.
دکتر ناصر نبی پور جذب دامپزشکان فارغ التحصیل را یکی از وظایف ذاتی دولت عنوان کرد که به بخش خصوصی مربوط نمی شود.

  بیست و پنج درصد نیروهای تحصیل‌کرده‌ دانشگاهها بیکارند

معاون توسعه، مدیریت و سرمایه نیروی انسانی رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر حداقل 25 درصد نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی سراسر کشور بیکار هستند این در حالی است که بیکاری در میان افراد دیپلم در حدود صفر است.

جزئیات بیکاری 768 هزار تحصیل کرده

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، 768 هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین، 505 هزارنفر دارای لیسانس و 207 هزار نفر فوق دیپلم هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی نیز در رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.

شغل های کاذب و غیرمرتبط دامنگیر فارغ التحصیلان!

زدیک به 50 درصد فارغ‌التحصیلان جذب بازارهای کار شده‌اند

كابوس بيكاري فارغ التحصيلان شوط پايان ندارد

جامعه دیگر خواهان فارغ‌التحصیلان نیست

قله جمعیتی متولدین نیمه نخست دهه 60 با رسیدن به سن ورود به بازار کار، حجم پایین انباشت سرمایه‌‌، موجب مازاد عرضه نیروی کار و به عبارت دیگر شکل‌‌گیری معضل شدید بیکاری شده است.
در چنین شرایطی و با توجه به آنکه از یک سو مازاد عرضه نیروی کار و از سوی دیگر قانون نامنعطف کار و اقتصاد ضعیف فرصت‌‌های شغلی اندکی را باقی می‌‌گذارد، افق نامطلوب بازار کار جمعیت جوان را به سمت و سوی کسب مهارت لازم برای رقابتی جدی و گاه خشن سوق می‌‌دهد.
این امر به افزایش شدید تقاضا برای تحصیلات دانشگاهی منجر شده و به این دلیل بخش عظیمی از منابع سرمایه‌‌ای کشور صرف گسترش امکانات آموزشی با کیفیت نازل شده، ضمن آنکه مبنای توسعه در رشته‌‌های مختلف آموزشی و تربیت متخصصین با افزایش دانشجو به هر قیمتی نیز بر مبنای نیازهای بازار کار صورت نگرفته است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910918000113#sthash.If1Qg6Sc.dpuf

سرنوشت شغلی فارغ التحصیلان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

نتایج حاکی از شاغل بودن حدود 64 % افراد است. نکته مهم آن است که بیش از 50 % افراد از طریق آزمونهاي استخدامی دولتی، مشغول به کار شدهاند. این مسأله نشان میدهد که سیاستهاي اقتصادي و تصمیمسازيهاي مجلس و دولت تا چه حدي میتواند سرنوشت شغلی فارغالتحصیلان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی را تحت تأثیر قرار دهد.
فارغالتحصیلان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از شرایط اجتماعی مرتبط با کار، ارزیابی خوبی نداشتهاند؛ به طوري که از نظر اکثریت مطلق این افراد، شانس و داشتن ارتباطات اجتماعی، مهمتر از " مهارت داشتن" ارزیابی شده است.

نگاهی به پیامدهای توسعه کمّی ناموزون و زیانبار آموزش عالی در کشور

اگر به آمارها دقت کنید و ظرفیت پذیرش دانشجو در حدود ۵۲ دانشگاه قدیمی کشور را با تعداد دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی ـ کاربردی مقایسه کنید، خواهید دید که بیش از ۸۰ درصد دانشجویان کشور در این دو سه دانشگاه جدید درس می‌خوانند و ۲۰ تا ۲۵ درصد دانشجویان نیز در دانشگاه‌های قدیمی که حدود ۷۰ سال سابقه آموزشی دارند، پذیرش شده‌اند و مشغول تحصیلند.‏

معاون اجرایی دانشگاه آزاد از رشد بی رویه مراکز آموزش عالی کشورگلایه کرد

 ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی امسال 28 درصد رش د17    شهریور 1389

دانشگاه‌های عالی با ۴۰۰ هزار صندلی خالی در ایران

بیش از ۹۰ درصد ظرفیت دوره‌های کاردانی و ۶۵ درصد دوره‌های کارشناسی مراکز آموزشی و دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال تحصیلی گذشته خالی مانده است.
ناصر اقبالی رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین زمینه گفته است که ۷ هزار رشته‌محل دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب ندارد و ۴۰۰ هزار صندلی واحدهای دانشگاهی .خالی مانده است.
با توجه به اساسنامه دانشگاه پیام نور این دانشگاه مجاز به پذیرش دانشجوی حضوری در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد نیست ولی در طی سال‌های پایانی ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این نکته اساسنامه نه تنها نادیده گرفته شد بلکه ظرفیت پذیرش دانشجوی حضوری در رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی به یکباره ۳ برابر شد.

The October 7 Hamas Attack and Israel's Response in Gaza

 Hamas made a strategic mistake and committed a war crime by killing civilians during its October 7 attack on Israel. The large number of Is...

Most Viewed Posts