Friday, March 24, 2023

بهبود روابط ایران و عربستان سعودی؛ قدم بعدی حمایت ایران از پیشنهاد ۲۰۰۱ ملک عبدالله برای پایان دادن به جنگ اعراب و اسرائیل (update: April 8, 2023)

 بهبود روابط ایران و عربستان برای اکثر مردم غیر منتظره بود ولی در مجموع اقدام مثبتی است. بیشتر مردم ایران از کاهش تنش‌های منطقه‌ای استقبال میکنند.‌ای کاش حاکمیت در برابر خواسته‌های مردم ایران برای آزادی و عدالت هم از لجاجت دست بردارد و به خواسته‌های مردم احترام بگذرد. در هر صورت کاهش تنش  با عربستان  قدم خوبی است که باید حفظ شود. برای اینکه این روابط مستحکم شود شایسته است که ایران به تک روی در مورد جنگ اعراب و اسرائیل خاتمه دهد و از طرح عربستان برای خاتمه دادن به این جنگ استقبال کند. خطوط کلی این طرح از این قرار است: .

 در نشستی که در مارس 2002 در بیروت برگزار شد، اتحادیه عرب پیشنهاد سعودی ها برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها را که توسط ولیعهد عبدالله ارائه شده بود، پذیرفت. این طرح با عنوان «اعلامیه بیروت»، به عنوان «راه حل عادلانه مشکل پناهندگان فلسطینی» و به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل پیشنهاداتی مبنی بر عادی سازی روابط با کشورهای عربی و تضمین صلح و امنیت در ازای عقب نشینی کامل اسرائیل از سرزمین های اشغال شده پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 به اسرائیل ارائه می داد. این پیشنهاد در پس زمینه تشدید خشونت ها در اسرائیل و اراضی اشغالی در بهار 2002 ارائه شد، زمانی که اسرائیل شهرها و مناطق تحت کنترل فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه را در واکنش به افزایش بمب گذاری های انتحاری و خشونت های ناشی از آن تصرف کرده بود .

 حمایت ایران از طرح ملک عبدلله باعث میشود که عربستان از برنامه برخی کشورها برای حملات نظامی به ایران کمتر استقبال کند.

همچنین برای هماهنگی بیشتر بین سیاست‌های خارجی ایران و عربستان، دولت ایران باید اجرای قطع نامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ سازمان ملل را به عنوان اهداف سیاست خارجی خود درقبال جنگ اعراب و اسرائیل اعلام بکند. این دو قطع نامه از اسرائیل میخواهند که به اشغال سرزمینهای فلسطینی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد پایان دهد تأ یک کشور مستقل فلسطینی در این مناطق ایجاد شود. اجرا این دو قطع نامه یکی از مبانی اصلی طرح صلح ملک عبدلله است هنوز هم مورد مطالبه عربستان میباشد..

همچنین باید در نظر داشت که حمایت از طرح صلح ملک عبد الله از جانب ایران ممکن است باعث بهبود روابط عربستان با گروه حزب الله در لبنان بشود و موقعیت آن گروه را در لبنان تقویت کند. 

**** **** **** **** **** **** **** 

یک قدم مثبت دیگر که ایران میتواند بردارد رفع تبعیض نسبت به ایرانیان سنی مذهب است. ایران همواره خواهان رفع تبعیض بر علیه شیعیان در عربستان و سایر شیخ نشین‌های خلیج فارس بوده است. لیکن در عین حال حکومت جمهوری اسلامی اقلیت سنی ایران را از برخی مشاغل رده بالای دولتی محروم کرده است. شاخص‌های توسعه اقتصادی استان‌های سنی نشین (مانند کردستان و بلوچستان) هم از متوسط کشوری پایین تر هستند. اگر حکومت ایران این گونه تبعیض‌ها را رفع کند ممکن است عربستان هم تبعیض علیه اقلیت شیعه را کاهش دهد.

The October 7 Hamas Attack and Israel's Response in Gaza

 Hamas made a strategic mistake and committed a war crime by killing civilians during its October 7 attack on Israel. The large number of Is...

Most Viewed Posts